8 april 2009

Valpkurs

Idag var vi på valpkurs för första gången. Kursledaren sa att valparna hade börjat skolan. Det var jätteroligt att se alla hundvalparna, det är inte så ofta man får se dem medan de är så pass små. Det var väldigt stor skillnad i storlek mellan de olika raserna. (De var ju lite olika gamla också, men någorlunda jämngamla, typ +/- två-tre veckor från Russell) En Rottveiler och en Engelsk Springer Spaniel var störst. Jag tror de var minst dubbelt så stora som Russell. Den som var minst såg ut att vara en Amstaff Terrier, så himla söt! Jag tog inte med mig kameran, så ni får tänka er hur de kan ha sett ut. Russell tyckte det var jättekul att träffa så många andra hundvalpar. Man har ju hört att Portugisiska Vattenhundar kan vara lite reserverade, men det stämde inte på Russell idag i alla fall. Han var väldigt nyfiken på de andra. En Lagotto-valp som var bredvid oss ville han springa och hälsa på. De nosades och Russell viftade på svansen hela tiden.
Den mesta träningen gick faktiskt ut på att vänta på vår tur och låta bli att springa fram till de andra hundvalparna. Men det fungerade ganska bra att göra "ryggsäcken" då, när man sitter på huk bakom hunden och klappar den lugnande på bröstet. Russell klarade allt vi skulle göra, det var lätt för honom. Bara när vi skulle göra en följsamhetsträning utan koppel, då sprang Russell och bajsade i stället. Det var nog därför han hade så svårt att stå stilla och vänta innan. Alla väntade medan jag tog upp bajset. Sen följde han i alla fall efter mig perfekt när jag vände och gick åt olika håll. Hur kunde han veta att han skulle göra det just idag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar